Monday 4 July 2011

Do Not Afraid to Eat

Saya nak share pengalaman saya tentang berdiet nih. Ramai orang yang takut sangat untuk amek meal terutama skali nasi putih. Sebenarnya nasi putih bukan la penyebab kita gemuk. Selalu ayat² camni saya dengar dari orang sekeliling:

"Aku xmakan banyak pon tapi badan tetap naik jugak"
"Memang badan aku ni jenis cmni, makan sikit macam mane pon badan tetap naik jugak"
"Aku amek meal 1 ari 1 kali jek tapi kenapa badan aku xturun jugak"

Saya sendiri sebenarnye salah sorg yang pernah berkata cmtu 1 masa dulu. Dan pernah juga memgunakan cara macam di atas. Saya sanggup berpantang nasi dan skip meal semata² untuk menurunkan berat badan. Dan pelbagai cara telah saya cuba tapi hasil yang saya dapat hanya sementara.

Sekarang baru saya sedar untuk melakukan apa-apa perkara seklai pon kita perlukan ILMU. Sebab tu la Herbalife selalu menjalankan event dan aktiviti untuk memberikan ilmu yang betul untuk kita berdiet dan menjaga kesihatan. Tanpa ilmu memang kita akan SESAT.

Orang yang tidak berilmu dan tak mahu nak belajar ini akan mengambil easy way out dengan memberi alasan "produk ini tidak sesuai dengan badan saya" and just give up. Kita ni memang senang sangat nak give up dalam hidup ni kan. Saya pun kalau tak kerana my beloved upline maybe akan give up juga dulu..=)

Sbnrnye banyak sebab kenapa badan xmau turun. Tapi yang paling biasa sekali adalah sebab SNACKING. Snacking ni sebenarnye sangat bahaya untuk orang² yang sedang dalam proses menurunkan berat badan sebab kita tak perasan makan itu sikit, ini sikit dan lama² menjadi bukit.hehehe..

Kalau aritu dah tgk hidangan sarapan pagi org Malaysia kan. Arini kita tengok plak snacking atau dalam bahasa jawanya cemilan orang² di Malaysia nih.

pisang goreng
biskut-biskutan
makanan ringan, coklat, gula-gula dan lain-lain
Saya ambil contoh nilai kalori untuk coklat Cadbury Dairy Milk 100g adalah sebanyak 525 kcal.


Cuba perhatikan pula apakah aktiviti yang perlu kita lakukan untuk membakar 525kcal lemak tadi. Kita per beraerobik atau mendayung selama 1jam tanpa henti!!!

Jadi, sebelum kita mengambil sebarang snek cuba tanya dulu diri kita "boleh tak aku membakar calori tu bila aku makan nnt??". Kalau kerja dari pagi sampai petang masa bila kita nak keluar pergi berjoging dan beraerobik semua tu kan. Memang sangat susah dan memerlukan ketabahan yang sangat tinggi.

Itu baru cerita 100g coklat belum ditambah dengan air teh, kopi, milo dan goreng pisang serta kuih muih pelbagai jenis di waktu minum petang.

Anda fikirlah sendiri bagaimana yang diri anda mahu. Mahu meneruskan snacking begini dan tinggalkan nasi atau anda boleh makan nasi seperti biasa tetapi tinggalkan snacking yang tidak menyihatkan ini tanpa rasa terpaksa. Jika anda fikir anda mahu mengubah cara pemakanan anda, boleh hubungi saya dan saya sedia membantu..=)

013-7424472
shasit319@yahoo.com

No comments:

Post a Comment